Inspiring Women Series – deel 4: Taylor Swift

Foto afkomstig van haar Instagrampagina @taylorswift.

Wie ze is

Taylor Swift is een Amerikaanse zangeres en songwriter die al jaren actief is in de muziekwereld. Ze is één van de best verkopende artiesten ter wereld. Door de American Music Awards is ze benoemd tot ‘Artiest van het Decennium’ (2010 tot 2019) en door Billboard ‘Vrouw van het Decennium’. Onder meer ‘Shake It Off’ en ‘Wildest Dreams’ zijn bekende liedjes van haar, maar eigenlijk is bijna al haar muziek steeds populair (geweest) op radiozenders. Swift staat ook bekend om het achterlaten van easter eggs (of dus in andere woorden hints) voor haar toekomstige projecten in alles wat ze doet; van videoclips tot foto’s op sociale media.

 

Ze heeft door de jaren heen in de roddelpers veel kritiek gekregen omdat ze haar liedjesteksten vaak baseert op haar liefdesleven (hoewel ook mannelijke songwriters dat doen, maar die kritiek niet krijgen). Ze is nu trouwens al een tijdje samen met acteur Joe Alwyn, maar houdt haar relatie bewust uit de spotlight. Ze durfde zich daarnaast lange tijd niet uitspreken over politiek en haar visie omdat haar management dacht dat het haar populariteit zou verminderen. Intussen heeft ze haar stem gevonden en komt ze actief op voor de rechten van vrouwen, LGBTQIA+ personen en andere kwetsbare groepen. Ze toont in alles wat ze doet dat er met haar niet meer te sollen valt en dat voorbeeld geeft ze aan miljoenen vrouwen over de hele wereld.

 

Wat ze doet

Ze begon haar carrière in 2004 als jonge tiener. Toen verhuisde ze van haar geboortedorp in Pennsylvania (waar ze opgroeide op een kerstboomkwekerij) naar Nashville om een carrière in countrymuziek na te streven. Ze tekende in 2005 een platendeal met Big Machine Records. Het aantal awards dat ze intussen won, is bijna niet meer bij te houden. Taylor Swift gaat al jaren mee in de muziekindustrie en geeft aan dat ze zich om dit te bereiken vaak heeft moeten ‘heruitvinden’. Dit terwijl mannelijke artiesten jaren hetzelfde kunnen blijven doen en er wel voor geprezen blijven worden.

  • In 2006 kwam haar eerste album uit, genaamd ‘Taylor Swift'
  • In 2008 kwam ‘Fearless’ in het genre van countrypop
  • ‘Speak Now’ volgde in 2010
  • In 2012 kwam ‘Red’
  • In 2014 kwam ‘1989’ er (met de verwijzing naar haar geboortejaar) en maakte ze volledig de switch naar popmuziek
  • In 2017 kwam ‘Reputation’ en met dit album liet ze een heel andere kant van zich zien. In de muziek zaten veel referenties naar de ‘vijanden’ die ze doorheen de jaren maakte en hoe ze door hen behandeld werd 

Ze verliet toen Big Machine Records voor Republic Records van Universal Music Group.

  • In 2019 ging ze terug naar meer liefdesliedjes met haar album ‘Lover’
  • En in 2020 tijdens de lockdown door het coronavirus stapte ze in een heel andere wereld en creëerde ze de albums ‘Folklore’ en ‘Evermore’ met indiefolkmuziek. In plaats van de gewoonlijke autobiografische liedjes schreef ze voor deze albums teksten over de verhalen van anderen.
  • In 2021 bracht ze tot slot een nieuwe opname uit van ‘Fearless’: 'Fearless (Taylor’s version)’. Er staan ook enkele nooit uitgebrachte liedjes op die ze al ten tijde van 'Fearless', toen ze nog geen 20 jaar was, schreef. En die nieuwe opname van haar oude album deed ze met een heel goede reden. Je leest er hieronder meer over.

Taylor Swift tekende bij de start van haar carrière, toen ze dus nog niets wist van hoe de muziekindustrie werkte, een deal met Big Machine Records. Die hield in dat het platenlabel eigendom zou hebben over de zes eerste albums die ze maakte. Dit wil zeggen dat het label kan beslissen wat er met die muziek gebeurt. Taylor zou nooit een eerlijke kans gekregen hebben om haar muziek in de loop van de jaren terug te kopen. Ze wilde dit natuurlijk wel graag, want zij creëerde tenslotte de muziek waardoor er naast een grote financiële waarde ook een emotionele waarde aan zit. Big Machine Records, en dus ook Taylors muziek, werd in 2019 blijkbaar zonder Taylors medeweten overgekocht door Scooter Braun, die ook manager is van Justin Bieber en Ariana Grande. De strijd tussen Braun en Swift is veel in de pers gecoverd en ook Bieber moeide zich ermee door Braun te verdedigen.

 

Braun is ook zo nu en dan de manager van Kanye West en dat vergemakkelijkt de kans op een vriendschap tussen hem en Swift absoluut niet. Kanye bestormde namelijk het podium van de MTV VMA’s toen Taylor er een award accepteerde in 2009. Hij vond dat Beyoncé had moeten winnen. Taylor was er erg van aangedaan en kreeg nadien van Beyoncé – die niet opgezet was met de vertoning - de kans om haar speech af te maken (yes to women supporting women). Kanye noemde haar bovendien in zijn muziek op een respectloze manier en daar was ook een hele vete over. Hij beweerde dat Taylor hem daarvoor toestemming had gegeven, maar Taylor zei dat ze met hem gesproken had over een andere tekst dan uiteindelijk werd gebruikt. Het was na al dat bijhorende drama dat ze haar album 'Reputation' uitbracht, met veel verwijzingen erin naar haar ‘vijanden’.

 

Om maar te zeggen, alles zit ingewikkeld in elkaar. Ze besloot zich alleszins niet neer te leggen bij het feit dat ze niet de eigenaar was van haar eerste albums. Om toch alle rechten van haar eigen muziek te hebben, gaf ze aan dat ze de albums opnieuw zou opnemen en uitbrengen bij haar nieuwe label. Onder de voorwaarden bij Republic Records van Universal Music Group staat dat ze zelf eigenaar is van al de muziek die ze bij hen maakt. En die nieuwe opname kwam er nu voor ‘Fearless’. Ze rekent op haar wijde fanbase om enkel nog ‘Fearless (Taylor’s Version)’ te beluisteren. Conclusie: don’t mess with Taylor Swift.

 

Waarom ze een voorbeeld is

 Taylor Swift is een groot voorbeeld voor veel meisjes en vrouwen over de hele wereld. Ze gaat tegen vooroordelen in en blijft trouw aan zichzelf. Al was dat niet altijd makkelijk door kritiek van de roddelpers en op sociale media. In haar Netflixdocumentaire ‘Miss Americana was ze heel open over wat die kritiek met haar heeft gedaan. Gemene commentaren door tabloids en presentatoren in roddelprogramma’s op televisie over haar uiterlijk zorgden ervoor dat ze bijna niets meer at. Ze zegt er ook dat ze altijd het gevoel had dat ze ‘the good girl’ moest zijn en zich niet mocht uitspreken over belangrijke maatschappelijke zaken. Ze werd tenslotte nooit serieus genomen en er werd haar gezegd dat ze niet moest spreken 'over zaken waarover ze niets wist'.

 

 

Vandaag staat ze in een positie waarin ze zich niet meer laat zeggen wat ze wel en niet kan doen. In alles wat ze doet, komt ze op voor gelijkheid voor iedereen. In haar lied ‘The Man’ en de bijhorende videoclip uit ze zich over hoe vrouwen benadeeld worden in de maatschappij en dat ze, mocht ze een man zijn, ‘dé man’ zou zijn. In ‘You Need To Calm Down’ komt ze dan weer op voor de rechten van LGBTQIA+ personen. Verder geeft ze financiële steun – ook vaak onder de radar – aan mensen of goede doelen die het nodig hebben. Bij heel veel maatschappelijke problemen gebruikt ze haar platform op sociale media voor de goede zaak en roept ze haar volgers op om samen met haar mee te helpen bouwen aan een gelijkere wereld. And that’s why we love Taylor Swift!

 

Meer over de Inspiring Women Series

Reactie schrijven

Commentaren: 0