· 

De invloed van beroemdheden op ons

We kennen het allemaal wel: bekende mensen die zich inzetten voor goede doelen. Ze hebben een groot bereik aan toegewijde fans en hebben daardoor veel macht om problemen aan te kaarten en zelfs mee te helpen oplossen. Toch moeten deze beroemdheden ook opletten met de macht die ze hebben zodat ze deze niet gebruiken voor foute doeleinden.

 

Onlangs richtte de Canadese zanger Shawn Mendes de Shawn Mendes Foundation op. Het is een platform waar allerlei goede doelen die de zanger belangrijk vindt samen worden gebracht en waar iedereen een donatie kan doen. Op zich niets speciaals, maar omdat het opgericht werd door iemand met een enorm grote achterban, bereikt dit platform veel mensen en zo ook donaties.


Een ander voorbeeld is actrice Angelina Jolie. Ze is al jaren ambassadrice van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR en zet zich in om seksueel geweld in conflictgebieden te stoppen. Tal van sterren gebruiken ook gewoon hun sociale media om hun mening te delen over recente gebeurtenissen in de wereld, bijvoorbeeld bij wapengeweld in de VS, om hun volgers zo op de problemen te wijzen. Er zijn dus verschillende manieren om op te komen voor de goede zaak.

 

Toch hangen er ook gevaren aan vast, zoals altijd het geval is wanneer iemand enige vorm van macht en gezag heeft. Het is belangrijk dat mensen met een groot bereik wel degelijk correcte zaken delen en geen ‘fake news’. Zo deelden onder andere Leonardo Di Caprio, die zich al geruime tijd inzet voor het milieu, en president Macron een foto van de branden in het Amazonegebied terwijl die foto eigenlijk niet daar genomen was. Al is de informatie die ze delen juist, zorgen de foutieve beelden ervoor dat mensen ook de informatie gaan bestempelen als ‘fake’. Door zulke fouten ligt de focus meer op wat zij fout hebben gedaan dan op het echte probleem, wat niet de bedoeling kan zijn.

 

Ook zorgt de aandacht die een beroemdheid aan een probleem schenkt, niet altijd voor medeleven en/of actie van de fans. Niet zo lang geleden deelden veel bekendheden hun ongenoegen over de nieuwe abortuswetten in enkele staten in de VS. Ook de zangeres Dua Lipa deed dit door op Instagram te schrijven dat een vrouw zelf moet kunnen beslissen over of ze abortus pleegt of niet. Dit kreeg naast enkele positieve reacties ook heel wat kritiek. Het bleek een gevoelig onderwerp te zijn waarover heel veel mensen, tot ook mijn ongenoegen, vinden dat een vrouw geen abortus mag plegen. Veel fans schreven in de commentaren na deze uitspraak geen fan meer te zijn omdat ze het niet eens waren. Een ster heeft dus wel veel invloed, maar het lukt dus blijkbaar toch niet altijd om mensen echt te bereiken en tot inzicht te brengen.

 

Je kan je ook de vraag stellen of het echt wel een groot verschil maakt voor de goede doelen om de steun te hebben van beroemdheden. Uit een Brits onderzoek blijkt van niet. Ook blijkt dat het eerder de sterren zelf zijn die er baat mee hebben omdat fans zo nog meer sympathie krijgen voor hun idool. Natuurlijk zullen er wel enkelen zijn die er wel voor zorgen dat hun fans zich meer bewust zijn van wat er zich afspeelt in de wereld. Zelfs als er maar een enkele fan bereikt wordt, is het eigenlijk al een overwinning in mijn ogen. Supersterren moeten voor mij dus zeker niet stoppen met goede doelen te vertegenwoordigen, zo lang het maar correcte informatie is die ze delen en ze het doen omdat ze echt achter dat doel staan en dus niet alleen om zelf meer fans te genereren.

Photo credits: The Shawn Mendes Foundation

Reactie schrijven

Commentaren: 0