· 

De influencer: een onmisbare speler in marketingstrategie

Vandaag zijn influencers niet meer weg te denken uit onze (digitale) levens. ‘Influencers’ of mensen die een zekere invloed hebben op anderen, bestaan al lang. Beroemde acteurs, zangers en andere grote bekendheden zijn altijd al influencer geweest, maar vandaag kan zelfs een onbekend iemand een invloed hebben op het leven van anderen... Allemaal dankzij sociale media. Influencers worden vooral geassocieerd met het sociaal medium Instagram, maar ook via videoplatformen YouTube en TikTok worden er grote communities opgebouwd. Maar wie mag zich nu eigenlijk een influencer noemen en verdienen deze mensen daar nu echt veel geld mee? Neem hier een kijkje in de wereld van de influencers. 

Beroemdheden die bekendheid vergroten en onbekenden die uit het niets populair worden

Influencers zijn er in alle soorten, maar uiteindelijk komt het erop neer dat een influencer een groot bereik heeft via sociale media en een soort van voorbeeld is voor zijn of haar volgers (ook wel een community genoemd). Hierdoor kan deze persoon zijn of haar volgers in zekere zin beïnvloeden, bijvoorbeeld om een bepaald product te kopen. 

 

Bekendheden kunnen een influencer zijn. Vaak krijgen zij volgers op sociale media omdat zij al bekend zijn, denk maar aan de familie Kardashian. Ook populaire zangers zoals Selena Gomez of Shawn Mendes hebben miljoenen volgers omdat hun fans op die manier inkijk hopen te krijgen in hun privéleven. Bovendien zijn ze zo altijd als eerste op de hoogte van nieuwe muziek als die wordt aangekondigd. Door dat grote bereik valt er zeker ook voor deze beroemdheden geld te rapen op sociale media. Wanneer Selena Gomez een gesponsorde post voor een bepaald merk deelt met haar 195 miljoen volgers op Instagram, zou ze makkelijk een half miljoen euro verdienen.

 

 

Toch zijn er ook mensen die juist bekend worden door het gebruik van sociale media. In België is de 19-jarige Stien Edlund door TikTok bekend geworden. Vandaag heeft ze daar maar liefst 2,7 miljoen volgers en ook op andere socialemediakanalen is ze heel populair. Door haar grote community kan ze wel wat verdienen met gesponsorde posts. Daarnaast opent die community ook andere deuren naast sociale media. In 2018 lanceerde ze zo haar eerste kledinglijn bij modeketen Zeb. In de uitzending van Vandaag op één van dinsdag 10 maart 2020 zei ze zelfs te kunnen leven van de inkomsten die ze door sociale media verwerft.

 

@stienedlund

In mijn nieuwe YT video geef ik 10 tips om snel lenig te worden! Zeker kijken ❤️🥰

♬ original sound - johnny :)

Toch zijn er ook mensen die juist bekend worden door het gebruik van sociale media. In België is de 19-jarige Stien Edlund door TikTok bekend geworden. Vandaag heeft ze daar maar liefst 2,7 miljoen volgers en ook op andere socialemediakanalen is ze heel populair. Door haar grote community kan ze wel wat verdienen met gesponsorde posts. Daarnaast opent die community ook andere deuren naast sociale media. In 2018 lanceerde ze zo haar eerste kledinglijn bij modeketen Zeb. In de uitzending van Vandaag op één van dinsdag 10 maart 2020 zei ze zelfs te kunnen leven van de inkomsten die ze door sociale media verwerft.

 

Het belang van micro-influencers met een hoog engagement

Toch heeft slechts 2,6 procent van alle Belgische influencers een bereik van meer dan 100.000 volgers, dat blijkt uit onderzoek naar influencers in de Benelux gevoerd door Stellar en HypeAuditor. Relatief kleine ondernemingen zullen hun producten bovendien doorgaans niet laten promoten door deze socialemediasterren zoals Stien Edlund aangezien zij simpelweg te duur zijn. 

 

 

Voor deze ondernemingen zijn de zogenaamde micro-influencers meestal interessanter. Bij influencers met een kleiner bereik, ligt namelijk gemiddeld het engagement bij een post hoger. Dat wil zeggen dat een groter deel van de volgers ook effectief een post zal ‘liken’ of zal reageren op een post in plaats van die voorbij te scrollen en dat is belangrijk voor merken. Er wordt in dat geval misschien minder ingezet op naamsbekendheid (door het kleine bereik van de influencer), maar meer op directe klantenwerving. 

 

Gegevens afkomstig uit onderzoek van Arteveldehogeschool

 

Influencers met een kleiner bereik hebben het dus in het algemeen makkelijker om hun volgers zich betrokken te doen voelen bij de content die ze brengen. Dat wil echter niet zeggen dat de influencers met een groter bereik het niet proberen. Eén van de grotere influencers van ons land (met net geen 100.000 volgers) Celine van Ouytsel, en tevens Miss België 2020, begrijpt maar al te goed dat een band opbouwen met haar volgers belangrijk is. Om meer interactie te hebben met hen, stelt ze via Instagram elke week ‘challenges’ of opdrachten op die haar volgers kunnen uitvoeren. Die opdrachten gaan van een kerstfilm kijken tot iets kopen bij een lokale handelaar om deze te steunen tijdens deze moeilijke coronatijden. 

 

Niet iedereen met een groot bereik op sociale media kan dus zomaar een influencer genoemd worden, er moet echt wel een publiek zijn dat effectief op een zekere manier opkijkt naar die persoon en advies en aanbevelingen van die persoon ter harte neemt. Er zijn bovendien voor de duidelijkheid ook personen met een groot bereik die geen gesponsorde berichten delen, maar simpelweg foto’s delen voor hun plezier

 

 

Aan de andere kant zijn er ook veel zelfuitgeroepen influencers op sociale media. Vandaar zullen bedrijven en merken selectief zijn om een samenwerking aan te gaan. Uit een onderzoek van Arteveldehogeschool blijkt dat retailmerken goede afspraken met een influencer heel belangrijk vinden, want er zijn veel uitdagingen om een samenwerking goed te laten verlopen.

 

Uitdagingen en voordelen aan influencermarketing

De grootste uitdaging zien retailmerken volgens het onderzoek in het vinden van een influencer die past bij het merk. De influencer moet volgens hen best een soortgelijk imago hebben als dat van het merk. Daarnaast moet de herkenbaarheid goed zitten, de potentiële klanten moeten zich namelijk kunnen spiegelen aan de leefwereld van de influencer. Tot slot moet ook de authenticiteit van de content die een influencer brengt goed zitten. Het moet dus geloofwaardig zijn dat het product dat een influencer promoot ook echt gebruikt wordt door die persoon. 

 

Ondanks die uitdagingen blijven merken beroep doen op influencers. Jill Cnudde, oprichtster van Bikinibody dat onder meer sapjes om af te slanken aanbiedt, ziet vooral voordelen aan influencermarketing. Cnudde was te zien in het VTM-programma 'Jonge Wolven' en daar toonde ze hoe zij deze soort marketing inzet. Bij de lancering van haar nieuwe product ‘Wake Cup Coffee’ organiseerde ze zo een evenement voor influencers die in totaal goed waren voor ongeveer 900.000 volgers op Instagram. Bij de start van het event kregen ze allemaal een goodiebag en tijdens het event deelden ze massaal foto’s en video’s via hun Instagrampagina’s. En voor Jill is dat goede marketing. In Jonge Wolven zegt ze het volgende: “Het is een heel groot bereik dat je op hetzelfde moment gaat targetten. Op een bepaald moment zie je op heel veel kanalen hetzelfde product terugkomen. Aangezien mensen gevoelig zijn aan bekende gezichten, denken ze dat als al die personen het gebruiken, het wel goed moet zijn.”

 

 

 

Toch geeft Jill de influencers ook enkele richtlijnen mee: “Ik zeg natuurlijk wat er op de foto moet staan en vertel wat er in de drankjes zit zodat ze weten wat ze moeten posten.” Wat tot slot nog voordelig is aan influencermarketing, is dat merken op deze manier leuke content van hun producten hebben om te reposten, of dus via de eigen kanalen te delen. Ook blijkt het dat deze influencermarketing goed scoort bij jongeren.

 

Cijfers afkomstig uit onderzoek van Arteveldehogeschool

 

Uit het onderzoek van Arteveldehogeschool blijkt dat 80 procent van de Vlaamse jongeren van 16 tot en met 24 jaar een influencer volgt op sociale media, gemiddeld volgen zij er zelfs 33. 20 procent van die jongeren is ook een merk beginnen volgen door de aanbeveling van een influencer.

 

 

Wanneer we kijken naar de influencers die het het best doen bij Vlaamse jongeren, blijkt uit datzelfde onderzoek dat de influencers hieronder algemeen het best scoorden. Beweeg over de icoontjes om de naam van de influencer te zien en klik om meteen naar hun profiel op het sociaal medium waar ze het populairst zijn, te gaan.

 

Sectoren die het goed doen en wat ermee te verdienen valt

Op Instagram zijn het vooral merken uit de modesector die het goed doen gevolgd door merken uit de beauty- en gezondheidssector. Bijna 30 procent van de Belgische influencers is actief in de beautysector. Toch valt er ook geld te verdienen in categorieën die meer niche zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die hun ervaring als ouder delen op sociale media. Soms worden zij dan bijvoorbeeld betaald om reclame te maken voor bepaalde babyproducten. 

 

Hoeveel influencers exact betaald krijgen, is niet altijd duidelijk. Marie Mostad, mede-oprichter van het platform Inzpire.me dat content creators en merken wereldwijd met elkaar verbindt, gaf wel enkele cijfers aan Business Insider. Die cijfers zijn gebaseerd op een database van 12.000 influencers

 

 

Een gemiddelde influencer met 500.000 volgers zou 5000 dollar (of een dikke 4000 euro) per gesponsord bericht kunnen verdienen. Iemand met 41.000 volgers kan gemiddeld tussen de 500 en 1000 dollar (of tussen iets meer dan 400 euro en net geen 900 euro) per gesponsorde post verdienen. Toch benadrukt Mostad dat de content van hoge kwaliteit moet zijn en het engagement goed moet zitten. Zeker voor influencers met minder dan 100.000 volgers is die goede kwaliteit heel belangrijk om iets met sociale media te kunnen verdienen. Uiteraard moeten inkomsten uit sociale media ook aangegeven worden in de belastingen.

 

Brand Ambassadors en brand extension door influencers

Er is echter een grote MAAR aan het verhaal. De ‘kleinere’ influencers krijgen niet altijd geld voor hun gesponsorde content. Vaak worden zij betaald met goodies of dus producten van dat merk. In ruil voor de promotie van een kettinkje, zal de influencer dan bijvoorbeeld dat kettinkje mogen houden. In deze context worden zij ook wel brand ambassadors genoemd. 

 

Toch verschillen de voorwaarden hierbij vaak. Wat ook regelmatig voorkomt is dat een socialemediagebruiker zelf een grote korting krijgt bij een bepaald merk en nadien verwacht wordt een foto te posten waarin het merk is getagd. Soms krijgt die persoon bovendien een kortingscode voor dat merk die hij of zij kan/moet delen met zijn of haar volgers. Af en toe krijgt die persoon ook zelf een commissie op de verkopen met die bepaalde code, maar vaak is dat niet het geval. Dit is dus meestal niet echt een vorm van inkomstenverwerving, het is dan ook vooral voordelig voor het merk en niet voor de influencer zelf.

 

 

Zolang je je boodschappen en je huishuur niet met goodies kan betalen, worden deze influencers dus niet echt rijk van hun socialemediagebruik.

 

 

Vandaar dat influencers met een heel groot bereik soms zelf merken oprichten. ze verbreden hun eigen merk als influencer dus met brand extensions. Net omdat ze zulk groot bereik hebben, kan er veel interesse zijn in een eigen kledinglijn. De inkomsten daaruit zijn dan natuurlijk volledig voor hen. Sommige influencers bieden ook lessen of cursussen aan over hoe je je bereik op Instagram kan vergroten. Ze genereren hierdoor meer inkomsten en hebben zo ook weer iets om over te posten. Het is bovendien authentieker voor een influencer om eigen zaken te promoten dan andere merken die misschien niet zo goed bij het imago passen. 

 

Big Business

We keken nu al naar de bedrijven en de influencers zelf, maar hoe beïnvloedt influencermarketing platformen zoals Instagram? Wel, Instagram komt niet tussen het samenwerkingsproces van merken en influencers. Het socialemediaplatform genereert dus geen inkomsten op deze manier, maar de activiteit die influencers creëren op het platform is natuurlijk wel voordelig

 

Instagram heeft daarom onlangs enkele nieuwe functies ontwikkeld die het makkelijker moeten maken voor influencers om geld te verdienen via het platform en die hen nog meer mogelijkheden geven. Concreet zijn er volgende vernieuwingen:

 

 

 

Het lijkt op deze manier een onuitputtelijke bron van marketingvooruitgang, maar er is ook een keerzijde aan de medaille. Tegenwoordig is er sprake van ‘influencermoeheid’. 20 procent van de Vlaamse jongeren van 16 tot en met 24 jaar geeft aan bewust geen influencers te volgen op sociale media. 

 

Gaat het te ver?

Er wordt sociale media wel vaker verweten dat de platformen bijdragen aan een slecht zelfbeeld, voornamelijk bij jongeren. Foto’s zijn namelijk vaak bewerkt met Photoshop of filters waardoor een onbereikbaar schoonheidsideaal de norm wordt gemaakt. Dit kan serieuze mentale gevolgen hebben. Vandaar dat sommige jongeren bewust beslissen geen enkele influencer te volgen. 

 

Ook nu tijdens de pandemie worden we geconfronteerd met de grote invloed van influencers. Vooral in Nederland kwamen enkele mensen in opspraak omdat ze met hun volgers deelden dat ze de coronamaatregelen overbodig vonden. Sommigen riepen zelfs op om ze niet te volgen. Ex-K3'tje Josje Huisman, zanger Gers Pardoel, topmodel Doutzen Kroes en tal van andere bekendheden of influencers die zulke zaken deelden, kregen daarop veel kritiek van onder meer politici en virologen.

 

 

Influencers hebben een voorbeeldfunctie en daar moeten ze zich ook bewust van zijn. In het onderzoek van Arteveldehogeschool werd aangegeven dat er verwacht wordt van influencers dat ze transparant en eerlijk zijn in wat ze posten. Het moet daarbovenop duidelijk zijn welke post gesponsord is of niet. Wanneer een gesponsorde post niet geloofwaardig of authentiek overkomt, zullen volgers afhaken. Er zijn tenslotte voldoende andere influencers om te volgen. Zo wordt het duidelijk dat ook de influencermarketing werkt volgens de wet van vraag en aanbod en dus het principe van een vrije markt volgt. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0