Boekentip: De Franse tuinman – Santa Montefiore

Boekreview De Franse Tuinman - Santa Montefiore

Nu de dagen steeds langer worden, de temperatuur hoger en alle bomen prachtig groen staan, is het ook weer tijd om een boek te lezen dat bij deze heerlijke vroege zomerdagen past. ‘De Franse tuinman’ van Santa Montefiore laat je ongetwijfeld zomers dagdromen.

Het boek is onderverdeeld in de vier seizoenen. Het verhaal begint in de herfst en eindigt in de zomer. Hoewel je dus eerst door de koudere seizoenen moet, zorgt de liefde en het mysterie in die hoofdstukken al voor een warm gevoel.

Het verhaal (zonder spoilers)

Het verhaal speelt zich af in Hartington, op het Engelse platteland. Miranda is er net ingetrokken in een groot landhuis met haar man en kinderen. De uitgestrekte tuin die bij het huis hoort is sterk verwilderd en daar wil Miranda verandering in brengen. Op een dag ontmoet ze de Fransman Jean-Paul die zelf aanbiedt de tuin te onderhouden. In ruil vraagt hij enkel om te verblijven in de cottage in de tuin. Wanneer Miranda die cottage schoonmaakt en op orde brengt voor de Fransman, vindt ze een dagboek van de vorige bewoonster Ava. Miranda raakt hierdoor al snel gefascineerd.

Ook Ava’s leven leren we daardoor kennen in de loop van het boek. Sommige hoofdstukken keren dan ook terug naar het jaar 1979. Hoe alles samen hoort, kom je puzzelstukje per puzzelstukje te weten. Pas aan het einde van het verhaal vallen al die stukjes in elkaar. De schrijfstijl van Santa Montefiore is dan ook heel beschrijvend, subtiel en voelt aan als een film. Wanneer je dit boek leest, zou je haast gaan denken dat de Fransman in je eigen tuin rondloopt.

De personages

De Fransman heeft alleszins een grote invloed op Miranda en doet haar anders naar haar eigen leven kijken. Zelf is ze freelance journaliste die ook bezig is aan een boek en haar werk van thuis uit doet. Haar man David, daarentegen, verdient heel veel geld met een hoge positie in Londen, waardoor hij vaak van huis is. Hij verwacht van zijn vrouw dat ze het hele huishouden regelt en voor de kinderen zorgt. Zelf heeft hij in Londen een minnares. Ook over haar huwelijk krijgt Miranda dus inzichten doorheen het boek.

Al snel leer je Miranda en de vorige bewoonster Ava heel goed kennen en ga je je inleven in het leven van de personages. Als je van zulke boeken houdt en bovendien houdt van lezen over romantiek en intrige met een vleugje nostalgie, is dit boek zeker een aanrader. Het boek is onder andere hier te verkrijgen.

Bekijk ook deze boekentips:

Volg mij op Facebook en Instagram om updates te krijgen van mijn blog!